Zoals u wellicht weet is sinds 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap (WGV) in werking getreden. Deze wet bepaalt onder andere dat verhuurder u over een aantal zaken informeert.
Verplichtingen van huurder en verhuurder
In de huurovereenkomst die u met Bouwinvest heeft, staat concrete en specifieke informatie over uw huurrelatie met ons. Op de grond van de huurovereenkomst én de wet, geldt in alle gevallen dat er verplichtingen zijn voor zowel huurder als verhuurder.
Huurder
Voor u als huurder geldt de verplichting dan wel de verantwoordelijkheid om:
- De overeengekomen huurprijs en overige overeengekomen kosten tijdig en volledig te voldoen;
- Het gehuurde te gebruiken zoals overeengekomen in de huurovereenkomst, de Algemene Huurvoorwaarden en (indien van toepassing) het huishoudelijk reglement en het splitsingsreglement;
- De woning ‘als een goed huurder’ te gebruiken;
- Kleine herstellingen aan de woning uit te voeren;
- Dringende werkzaamheden (en renovatie) toe te staan;
- Gebreken te melden bij de verhuurder;
- De woning aan het einde van de huur leeg, schoon en in correcte staat op te leveren.
Daarbij bent u als huurder gehouden tot het afsluiten en instandhouden van een adequate inboedelverzekering.
Verhuurder
Andersom gelden er voor ons als verhuurder natuurlijk ook verplichtingen en verantwoordelijkheden. Zo moeten wij:
- De woning aan de huurder ter beschikking stellen;
- Herstellingen aan de woning uit voeren, ook van schades voor zover die niet door de huurder zijn veroorzaakt;
- Op verzoek van de huurder gebreken verhelpen;
- Toerekenbare schade vergoeden die door een gebrek is veroorzaakt.
Meer informatie over welke reparaties de verantwoordelijkheid zijn van huurder of verhuurder is te vinden op de
Uw reparatieverzoeken kunt u doorgeven via
Toegang tot uw woning
Als verhuurder mogen we niet zomaar uw woning binnengaan. Daar hebben wij uw toestemming of die van een eventuele andere huurder voor nodig. Op deze regel geldt een uitzondering als:
- Er sprake is van een dringende noodsituatie, waarvoor direct ingrijpen noodzakelijk is;
- Er dringende werkzaamheden, zoals bedoeld in artikel 220 eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, aan de woning moeten worden uitgevoerd;
- Er sprake is van renovatiewerkzaamheden, zoals bedoeld in artikel 220 eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, waarmee u heeft ingestemd of waarmee een meerderheid van de huurders (70 procent of meer) heeft ingestemd;
- Er op basis van artikel 56 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek toegang nodig is ten behoeve van een naburig erf;
- Het betreden van de woon- of verblijfsruimte vindt plaats vanwege een bezichtiging voor verkoop of nieuwe verhuur, zoals bedoeld in artikel 223 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
In deze gevallen kunnen wij medewerking afdwingen bij de rechter. Uiteraard maken we alleen gebruik van deze optie als het echt niet anders kan. In bovenstaande gevallen zullen we eerst altijd contact met u opnemen om hierover afspraken met u te maken.
Waarborgsom
Als wij een waarborgsom vragen, dan mag deze waarborgsom met het intreden van de WVG, niet meer bedragen dan tweemaal de huurprijs.
De waarborgsom moet binnen twee weken na het einde van de huurovereenkomst terugbetaald worden, tenzij sprake is van een betalingsachterstand of van opleverschade. Wij mogen een eventuele achterstand of de kosten van herstel dan op de waarborgsom in mindering brengen. Het restant moeten we binnen dertig dagen na het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Daarbij is verhuurder verplicht u te voorzien van een kostenspecificatie.
Servicekosten
Als er met de verhuurder is afgesproken dat er sprake is van leveringen van zaken of diensten in verband met de bewoning (servicekosten), dan moet u deze kosten maandelijks naast de huurprijs voldoen. Dat wordt contractueel vastgelegd. Jaarlijks ontvangt u van de verhuurder een volledige kostenspecificatie. Wij brengen alleen servicekosten in rekening die wettelijk zijn toegestaan.
Verschillende soorten contracten
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten, waarvoor verschillende regels, bepalingen en vormen van huurprijs gelden. Er zijn gereguleerde contracten en ongereguleerde contracten met verschillende mogelijkheden tot een jaarlijkse huurverhoging. Via
Geschillen
Als de gehuurde woonruimte volgens u gebreken kent, dan kunt u hiertegen actie ondernemen. Informatie hierover is te vinden op de
Ook kunnen er tijdens de huurperiode geschillen ontstaan over bijvoorbeeld de aanvangshuurprijs, huurverhoging en gebreken. Een overzicht van geschillen is te vinden op de
Meldpunt
Iedere gemeente moet sinds 1 januari 2024 daarnaast beschikken over een meldpunt. De contactgegevens van het Gemeentelijk Meldpunt vindt u
Meer informatie
Op